Home / Blog antic 2006-2014 / ciències / Triar la marca de llet

 

Aquesta gràfica del diari «El Mundo» realitzada per l’OCU, estudia les marques de llet existents a Espanya. Vist en Reflexiones de un pediatra curtido.

El consum de la llet ha baixat un 26% en 12 anys. De 111 l. a 82 l. per persona i any. 
Què virtuts i defectes té la llet?
Virtuts: 

  1.  El calci per als ossos i dents. La llet és la millor font, ja que disposa de vitamina D, lactosa i aminoàcids que afavoreixen la seva absorció. Dels 11 als 15 anys s’acumula en els joves el 40% de la seva massa o sigui amb el que es necessita 1300 mg. diari de calci que equival a 1 l. de llet o 6 iogurts. 
  2.  Una altra virtut són les proteïnes. un got de llet de 200 ml. conté un 10% de les necessitats proteiques d’una persona. Però l’important de la llet és que aporta els aminoàcids essencials que el cos no pot sinteizar. La llet és de les úniques substància que està dissenyada per la natura per alimentar. Conté també vitamina A i minerals com fòsfor i potassi. 

Defectes: 

  1. La llet és rica en greixos saturats, ja que les vaques transformen els greixos insaturats de les pastures en greixos saturats. La solució és prendre llet semidesnatada (la més consumida) que redueix els greixos a la meitat. 
  2. La llet conté un sucre anomenat lactosa, que resulta indigest per a molta gent. per digerir cal un enzin anomenat lactasa que tenen les cries dels mamífers i que després en créixer perden. Al nord d’Europa hi ha una modificació genètica que permet que els adults disposin de lactasa. Al sud d’Europa un 40% sol tenir intoleràncies a la llet. El formatge no té lactosa i els iogurts disposen d’enzims que l’assimilen. 

Text sintetitzat del llibre «La cuina de la salut«.

 

Deixa el teu comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *