Resum Xerrada: l’assetjamnet entre iguals

El passat 7 de febrer de2020 va tenir lloc a l’escola una xerrada sobre L’assetjament entre iguals, a càrrec de Cristina Regué, psicopedagoga de l’escola.

Us fem un resum del tractat aquell dia!

“Un alumne està sent assetjat quan està exposat reiteradament a accions hostils per part d’un o més estudiants.

L’assetjament escolar entre iguals es caracteritza per:

-Conductes intencionadament hostils cap a un company

-Incidents repetitius que perjudiquen qui els rep.

-L’assetjat es troba en una situació de desigualtat, i no sap com sortir-se’n.

El grup sol identificar-se com a espectador aparentment neutral, adoptant 2 rols:

  • Seguidor de la dinàmica→ Li riu les gràcies, és còmplice de l’assetjador.
  • No fa res per evitar la situació→ Ningú se sent capaç d’enfrontar-se a l’assetjador.

Cal que famílies i comunitat educativa posin el focus en la tríada:

ASSETJADOR-ESPECTADOR/S-ASSETJAT.

Formes d’assetjament:

  • Agressions relacionals: Exclusió directa de grups, activitats,… (aïllament social).

Ignorar, no facilitar informació, no respondre’l,…

  • Agressions verbals: Burlar-se, esbroncar, insultar, menysprear. Criticar quan no hi és, difondre falsos rumors, enviar imatges que ridiculitzin a l’altre/a.
  • Agressions físiques: Empentar, pegar, amenaçar. Amagar-li coses, trencar-li, robar-li…
  • Ciberbullying: Es dóna a través dels telèfons mòbils i internet. És més freqüent perquè proporciona una falsa sensació d’anonimat a qui ho fa.

La víctima pot compartir-ho ben aviat amb adults, o no fer-ho per vergonya o perquè creu que li diran covard, o que no se sap defensar.

També pot no considerar-ho un maltractament, ja que no és directe ni evident, i no associa aquestes conductes d’exclusió o aïllament com a bullying. Ara, tothom ho acaba expressant d’alguna manera.

Indicadors d’assetjament:

-Somatitzacions: Mal de cap, vòmits, mal de panxa, es troba malament a l’escola…

-Canvis d’hàbits: No vol anar a l’escola, fa campana, canvia de ruta, evita certes coses.

-Disminució del rendiment acadèmic: No presenta els treballs, no estudia, suspèn.

-Canvis de caràcter: Tristor, irritabilitat, tancament, ànsia, quequeig, pèrdua d’autoestima. Pot amenaçar o agredir altres nens en situació inferior (germans petits…).

-Alteracions en la gana: Varia potser per nervis, li han pres l’esmorzar…

-Alteracions en el son: Malsons, terrors, plors.

-Marques físiques: blaus, ferides, esgarrapades…

No confondre una discussió o baralla entre companys amb assetjament. La primera és un episodi concret i aïllat, i el segon té un impacte traumàtic sobre qui ho pateix.

Si algú diu que l’estan assetjant, adopta un rol passiu: de víctima. En canvi, si diu tenir un conflicte ja està començant  a identificar-ho i a expressar la seva demanda d’ajuda.

Com es pot evitar? És clau desenvolupar mesures de prevenció del bullying. Com?

  • Models de comunicació positius, de diàleg, i mantenint sempre el control emocional.
  • Oferir normes clares i consistents.
  • Animar que tingui aficions que l’omplin.
  • Dedicar diàriament temps de qualitat per parlar. Com es tracten entre ells?
  • Facilitar que tinguin altres amistats, que coneguin altres cercles.
  • Escoltar com gestiona les seves situacions sense jutjar. Facilitar que tingui respostes adequades… (Si el molesten, no l’animem a tornar-s’hi, donaria motius a l’altre per repetir-ho).
  • Eduquem en valors com el respecte, la tolerància i l’empatia.
  • Controlem el seu oci digital. Mirem de no reforçar les dinàmiques de molts videojocs: l’agressió NO és la única manera de resoldre situacions o conflictes.

Què fer si sospitem que podria estar patint assetjament?

Li preguntem directament. Expliquem que ens amoïna i l’ajudarem, sigui el que sigui.

Cal escoltar i atendre les seves demandes i preocupacions. I tenir present que només sabrem el seu punt de vista. (Poden magnificar-ho per captar la nostra atenció).

Escoltem amb tranquil·litat, sense jutjar ni culpabilitzar a cap de les parts implicades. Oferim suport incondicional i escolta activa. Mirem de no enfadar-nos ni criticar altres persones.

Mai hem d’abordar el tema directament amb l’agressor o la seva família. Això podria perjudicar més al menor.

Reforcem que estem satisfets de com és i actua i que també n’hauria d’estar. I que està bé ser diferent. Justament grans figures de la història han tingut èxit degut a que han pensat o actuat de manera diferent a la resta.

Prenem nota del que explica: quants cops ha passat, on, amb qui, quan, ho ha explicat a algú, amb qui, algú ho ha vist o sentit…

Després, mirem de valorar la importància i l’impacte d’aquesta situació en ell@.

I demanem una entrevista de tutoria per abordar el tema.

L’ESCOLA ES RESPONSABILITZA DE GESTIONAR AQUESTA SITUACIÓ.

Un cop l’escola ha estat informada, preguntarem al nostre fill@ si vol parlar ell mateix amb l’assetjador o si ho fa l’escola, així no tindria perquè haver estat ell qui hagués informat.

A l’escola actualment s’està participant en diferents projectes de prevenció de l’assetjament i en coneix d’altres per fer-ne us en cas de necessitat:

  1. Tutoria entre iguals: A partir de primària en grups reduïts parlen dels aspectes que creuen que no estan funcionant. I entre tots, busquen la millor manera de resoldre’ls.
  2. Filosofia: Es treballa des de P3 i durant tota la Primària.
  3. Educació en valors: Es realitza de manera transversal al llarg de tota l’escolarització.
  4. Programa MOLA!: Per conèixer i gestionar les conductes que molen i les que no.
  5. Projecte COL·LEGA (a 6è): Serveix per donar suport i acompanyar a qui ha viscut un assetjament.
  6. Assemblees: Setmanalment la classe valora com va tot i si hi ha aspectes a millorar.
  7. Queixes anònimes: Es pot denunciar si alguna persona no té un comportament correcte, per mirar de corregir-lo.
  8. Aplicació: B-resol.

2 Comentaris:

  • cristina torras pous / Respon

    gràcies pel resum, no vaig poder assistir a la xerrada i m’ha anat molt bé la feina que heu fet, moltes gràcies!!!

  • Anna / Respon

    Gràcies pel resum! molt útil pels que no vam poder-hi participar.

Deixa un comentari

El teu email no es publicarà. Camps marcats amb * són obligatoris

Categories