Home / Blog antic 2006-2014 / AFA / Projecte pedagògic: projectes i altres metodologies

 

Bona tarda,

us fem arribar l’acta de la última reunió entre l’ equip de mestres, equip directiu, delegats/des i junta AFA, del dimarts 17 de maig de 2016 que creiem que va ser molt interessant!

El tema monogràfic d’aquesta reunió va ser l’evolució del projecte pedagògic orientat a projectes i altres metodologies que estàn duent a terme a l’escola.

L’equip directiu i les coordinadores de cicle van exposar  l’evolució i els aspectes més innovadors del projecte educatiu de l’escola, acompanyat amb una presentació de powerpoint.

Les pràctiques educatives de l’escola van evolucionant, tenint en consideració els estudis sobre el tema. Objectiu important: donar pautes per continuar la segona etapa i adquirir unes eines que evolucionin al llarg de la vida. El claustre de l’escola va avaluant les noves pràctiques i reflexiona sobre aquestes.

Els canvis pedagògics també impliquen que els materials també canviin , raó que justifica la demanda de suport per comprar un altre tipus de material a part dels llibres, demanat a l’AFA.

Aspectes i trets diferencials de l’evolució del projecte educatiu al DMS:

  • Personalització de l’aprenentatge per cada nen /a.
  • Entrada relaxada i moment lector que ha tingut força impacte. S’ha produït un increment de la lectura en tots els cursos:  Això implica també que calen llibres nous i ampliar el servei de biblioteca.

– Ambients a  P3:  hi ha 4 ambients: 3 oberts i un tancat que es fan de forma rotativa: construcció, laboratori/experimentació, art/expressió artística i joc simbòlic. Hi ha 4 mestres i així un pot estar de reforç. Són de lliure circulació i poden escollir on volen anar. Els infants passen per tots els ambients.

– Ambients a 1er i 2on Primària, una tarda a la setmana fan 5 ambients, per disminuir el nombre d’alumnat en cada ambient: música (instrument, construcció, escolta), tecnologia (Lego, Ipads, bee-bots), construcció; expressió /comunicació (teatre, expressió corporal; i ciència/art (microscopis, experiments,observació d’animals, art). Els infants escullen entre les diferents propostes al matí. Han d’estar tota la tarda en el mateix ambient i van canviant cada setmana. Allà troben diferents propostes que els suposen un repte per adquirir uns aprenentatges .

En aquests moments s’està avaluant com han anat durant el curs.

– Racons: P4, P5, 1er, 2on. Tres dies a la setmana

A P4 són racons de joc. A P5/1er/2on: hi ha diferents propostes d’aprenentatge. A P5 els trien al matí i els fan a la tarda. Sempre fan tots els torns de racons. L’objectiu d’aquestes metodologies es també que afavoreixin l’autoestima i que tot l’alumnat pugui donar el màxim de sí mateix. A cada racó hi van 4 infants. Hi ha propostes que requereixen més presència dels mestres que altres. Es barregen per nivells.

Per llengües i matemàtiques s’adapta el material a la nova realitat, que ha fet canviar la concepció original del projecte Libris. Ja no és només llibre de lectura, també material didàctic (que no fungible) per treballar el vocabulari, consciència fonològica, mesura….

Projectes d’investigació: Es fan a tots els cursos de l’escola

Aquí és fonamental potenciar el treball en equip i la interdisciplinarietat. Cada projecte té un procés i uns resultats diferents. Es parteix dels interessos de l’alumnat. «Una bona manera de ser conscient del què hem après, és quan ho expliquem als altres». Es fan preguntes i consensuen hipòtesis. Fan recerca i s’autoavaluen. Es busca fomentar el treball cooperatiu i l’expressió oral. La durada varia en cada projecte.

Els projectes de recerca estan relacionats amb el currículum educatiu i, en aquest sentit, l’equip de mestres ha de tenir clar quins objectius i continguts s’estan treballant per no deixar de treballar res bàsic del currículum.

Dos experiències com exemples concrets.

  • A 5è es va fer un projecte patrimonial relacionat amb el MUHBA i el Monestir de Pedralbes. L’alumnat va haver d’aplicar diferents coneixements, per exemple, en matemàtica (construcció de poliedres, maqueta representant Monestir i formes geomètriques), ús de geolocalitzadors i vídeos.
  • A 2on es fa projecte sobre conèixer el barri de Sarrià. Quins serveis ajuden a viure millor en el barri, repensar nova biblioteca i dissenys d’espais per infants. Es va contactar amb l’associació de veïns i les maquetes es van presentar al Districte. * Ha estat una manera de donar significat a un treball i lligar-lo amb la realitat que ens envolta.

Col·laboracions famílies: Les famílies colaboren a partir d’algún tema que s’estigui treballant a l’aula. En funció del perfil, professions, aficions. També la Festa dels Avis que es fa a P5 va en aquesta línia. *Es planteja actualitzar la llista d’aficions/ professions de les famílies

 

Altres elements importants del plantejament educatiu:

  • Aplicació de la tecnologia de forma més transversal, experimentació, jocs cooperatius, jocs de taula, lego, rols diferenciats… Es busca el treball en equip i col·laboratiu i desenvolupar diferents habilitats.
  • S’introdueix la robòtica des de P3, i es va graduant i ampliant fins a cicle superior.

Llenguatge Scratch als tallers migdia. Destaquen que els nens i nenes amb aprenentatges més lents, estan més motivats en el treball en grup on es poden compartir els sabers. I també els nens i nenes amb un ritme més ràpid d’aprenentatge, troben el seu rol dins del grup i enriqueixen el seu aprenentatge. Permet millor atenció a la diversitat. Igual que hi ha diferents maneres d’aprendre, aquesta versatilitat aporta diferents canals per aprendre.

Es busca ajudar a desenvolupar estratègies de pensament. I aprendre divertint-se.

Les metodologies que s’estan introduint han d’anar adaptant-se de forma sistemàtica.

Els llibres de text continuen com a llibres de consulta a l’aula, així com el projecte Libris adaptat a la necessitat d’incorporar nou material. Els infants tenen també quaderns d’activitats.

 

Els membres de la Junta agraïm la presentació detallada que ens van fer els mestres i l’equip directiu i l’esforç que estan fent per treballar amb projectes i adaptar-se a les noves tecnologies. Tot un gran repte!

Junta AFA

racons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 Comments

  1. ALFREDO VAZQUEZ 6 junio, 2016 at 7:38 pm

    Sensa Dubta, molt interesant!!!

     
  2. A. 6 junio, 2016 at 9:48 pm

    Cap referència a educació emocional?

     
  3. AnnA 6 junio, 2016 at 9:59 pm

    Moltes gracies per la informació , es emocionant veure com es plasma el projecte i constatar uns resultats tan positius. Gràcies a tot lequip educatiu per posar-hi tant d’esforç.

     
  4. Núria 7 junio, 2016 at 9:39 am

    Moltes gràcies per la ilusió i l’esforç que poseu en tot el projecte educatiu!!

     
  5. Anna Sant 7 junio, 2016 at 10:00 am

    Realment sou uns increíbles professionals:)

     
  6. maria sarda 9 junio, 2016 at 10:40 am

    estic totalment dacord, molta empenta i força mestres i nens en aquests projectes! molt bona feina, gràcies per l’esforç que hi dediqueu !!!! felicitats!

     

Deixa el teu comentari

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *