“La Transformació educativa i digital: una aposta de present i futur”, un projecte en què la nostra escola hi té molt a dir (2)

Seguim compartint amb tots els que ens vulgueu llegir els apunts que vam agafar de la jornada de debat del passat 30 de setembre al Laboratori de Transformació Educativa del Departament d’Educació. Una delegació de famílies i mestres del DMS hi vam ser perquè l’escola és, justament, una de les primeres impulsores del Laboratori. A l’anterior post us esboçàvem les línies mestres de la renovació en què estem immersos i ens va quedar pendent detallar algunes de les eines claus per dur-ho a bon port.

Ho fem ara.

Vam establir que en el nou escenari es modifiquen els rols :

  • El docent és transmissor i acompanyant.
  • L’aprenent és el responsable del “comandament”.

Doncs bé,  l’avaluació és un dels temes centrals d’aquest canvi de rols. Però també un dels canvis que s’ha d’explicar millor.

Els experts amb qui vam conversar consideren que l’avaluació  és la gran palanca de canvi, la que hauria d’ajudar a reduir el fracàs escolar que existeix al nostre país. Són conscients però, que els docents han d’explicar molt bé el canvi i alhora ser receptius a les reaccions dels alumnes, de les famílies i també dels altres mestres.

A partir d’aquí, assajem una explicació a partir del que es va dir en aquesta jornada: avaluar per aprendre.

Un dels factors per tal que puguem formar la memòria és fer un aprenentatge que perdura en el temps, fer un aprenentatge significatiu. Una de les maneres que el nostre cervell forma memòria a llarg termini és reactivant allò que ha après aprenentatge profund. Cal fer útils els aprenentatges. Cal que els i les  alumnes practiquin allò que han après a través de diverses activitats: preguntes, qüestionaris, activitats.. Que informi sobre els processos i no tant dels resultats. 

La manera d’avaluar determina el tipus d’aprenentatge de l’alumnat. 

L’avaluació com a quelcom constructiu, mai sancionador ni discriminatori.

Calen dos premises: l’alumne ha de saber prèviament com s’avalua i en l’avaluació cal una resposta, un retorn, el més immediat possible. Això permet veure de seguida quins elements pot millorar i fins i tot, si cal, fixar una altra oportunitat perquè l’alumni s’autoavaluï altra vegada.

La transformació també passa per repensar l’entorn físic de l’aprenentatge.

Si la idea és connectar escola, educació, comunitat i cultura en un sentit ampli, l’estratègia ha de passar per crear un ecosistema eduactiu que inclogui també el poble, el districte i la ciutat.

I això com es fa? Proposen que les aules surtin fora de l’escola, que s’utilitzin parcs, biblioteques i espais culturals, i que es faci  xarxa amb els espais pròxims a l’escola.

L’entorn pot ajudar que els alumnes entenguin millor allò que estan aprenent. I alhora es produeix un intercanvi que també enriqueix la comunitat.

Atenció perquè aquí es produeix un altre canvi de rol: es trenca la frontera o barrera de que només a l’escola es pot aprendre.

L’escola ara és el nucli central d’una xarxa que ofereix oportunitats d’aprenentatge de tot tipus i alhora, el currículum dels nens queda vinculat amb el que hi ha a fora, factor molt important que ajuda a la integració social, a la convivència i, fins i tot, a la futura formació professional i laboral de l’estudiant.

I com encaixa el procés d’aprenentatge en l’actual situació d’incertesa, i d’altres que es puguin esdevenir a la societat de la qual formem part?

No cal dir que en tot moment d’incertesa i canvis entren en joc factors socioemocionals molt importants.

Per això, els experts amb els que vam conversar subratllen la necessitat de tenir dos tipus d’espais o àmbits:

  • espais on es puguin bellugar, que facin exercici físic, que hi hagi contacte setmanal amb la natura i alhora que es pugui parlar de l’alimentació i la importància de dormir bé.
  • I en segon lloc, espais o estones de conversa, de reflexió conjunta, de relaxació i d’activitats dirigides que fomentin la concentració i la calma.  

Fins aquí els apunts d’aquesta jornada de debat on vam participar i que entenem també com una jornada d’informació que ara volem compartir amb vosaltres a través d’aquest article. Una informació que, d’una banda, confiem que us ajudi a entendre millor el procés de transformació educativa de la nostra escola i, de l’altra, esperem que contribueixi a ampliar i fomentar el debat entre les famílies, protagonistes actius també d’aquesta nova comunitat educativa.

Junta de l’AFA DMS

2 Comments:

  • Mariana / Respon

    Un article molt informatiu i detallar. Moltíssimes gràcies de redactar-lo per informar la resta. Molt interessant!

  • Glòria / Respon

    Moltes gràcies per compartir-ho i l’esforç que us ha suposat. Molt interessant la xerrada.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories

Subscriu-te al blog