Home / Actes reunions delegats, AFA i equip directiu

 

Reunió de delegats/des, la Junta de l’AFA i l’equip directiu de l’escola:  14 de novembre de 2016 a les 19 h

Assistents:  Carme (Cap d’Estudis), Roser (Directora), Josep Lluís (Secretari), Ana Aranda (Presidenta de l’AFA), Sergi (Junta AFA), Núria (P3)
Neus (P3), Lucil (2on),  Ana (3r), Eva (2on), Montse (6è), Maite (P4), Roser (2on), Carol (1er), Ana (1er), Emiliana (1er), Ana (2on), Rosa (P3), Júlia (4t), Marta (3r), Natàlia (5è), Laura (5è), Natàlia (3r), Núria (6è), Paula (P4), Laia (2n).

Temes tractats:
– Els canals de comunicació
– Eleccions al consell escolar
– Escola Nova 21
– Objectius metodològics
– Diferents temes exposats pels delegatsEls temes de l’1 al 4 els ha exposat la direcció de l’escola, ja que a la 1a reunió de delegats és l’escola qui proposa el tema i, d’altra banda, hi ha hagut un torn de temes exposats pels delegats.

Canals de comunicació
La direcció de l’escola explica la importància d’utilitzar els canals de comunicació adients i que hem de tenir en compte com a delegats:
Individual: si una família s’adreça a nosaltres amb algún problema, podem parlar nosaltres amb la tutora o indiquem als pares que ho poden fer ells mateixos. Però hem d’anar a qui té la font directa de la informació.
Interessos grupals: ens adrecem nosaltres a la tutora o a l’equip directiu i anar directament a qui té la informació.

Eleccions al Consell Escolar
Des de la direcció ens proposen que hem d’animar a les famílies a participar i posteriorment a votar ja que és l’orgue de participació més important de l’escola.
Les candidatures s’han de presentar a secretaria aquesta setmana: del 14 al 18 i penjar un minipost al blog de presentació amb foto.

Escola Nova 21
A través del web de l’Escola Nova 21 s’ha explicat quin és el propòsit , com és farà i s’han tractat especialment els següents punts:
– La definició d’un propòsit educatiu orientat a proporcionar competències per a la vida.
– Aprenentatge personalitzat. Pràctiques fonamentades en el coneixement de com les persones aprenen.
– Mecanismes d’avaluació per a l’orientació de l’aprenentatge. Nou sistema d’avaluació.
*Aquest tema s’ha tractat àmpliament i al web està molt ben explicat.

Objectius metodològicsS’exposen els objectius metodològics per aquest any que s’han concretat en:

  • Moment de rebuda: És el moment de l’escolta, salutació, lectura, concentració…es fa una rotllana on s’anticipa el que passarà durant el dia.
  • Manteniment de les especialitats:  Es mantenen algunes especialitats que no van vinculades a projectes o ambients (tot i que pot haver-hi alguna cosa): Educació física, Educació musical, Llengua anglesa
  • Ambients d’Escola: Són espais on l’alumnat troba diferents propostes.
  • Racons i tallers d’aprenentatge: Manipulant s’entenen les coses. Aquest any el projecte Llibris s’ha transformat molt en material didàctic.
  • Persona d’auxiliar de conversa activa de parla anglesa:  Durant 6 mesos (d’octubre a abril) a primària hi ha una persona de parla anglesa, l’Emma.

Temes proposats per les delegades
Les delegades exposen temes que o bé els han proposat altres pares o els presenten elles mateixes.
– Desconeixença de com funciona i com s’estructura el menjador i l’espai del migdia. Si hi ha algun problema no es pot accedir a les persones que estan allà, només amb el Carles, el coordinador: Des de l’escola miraran com conèixer als diferents monitors, com posar-los cara.
– Les safates metàl·liques no reflexen el costum de com es menja a casa, on no mengem alhora el primer i el segon plat i a més a més el segon plat es va refredant: Des de l’escola informen que s’està plantejant fer un canvi (canvi de safates per plats, servir-se un mateix per regular la quantitat segons la gana i no haver de llençar el menjar, …) que s’ha d’engegar amb el nou consell escolar.
– Queixa de que quan plou es posi dibuixos i es diu que hi ha altres opcions com fer manualitats: Es comenta des de l’escola que ja es tenen en compte altres activitats i que a la reunió de monitors es revisa el tipus de pel·lícula que es posa.
– Que a la reunió de famílies d’inici de curs estaria bé saber més de què es fa a música, educació física, …
– A les reunions amb les famílies, si tens més d’un fill al mateix cicle, no pots assistir-hi a les diferents reunions. Es comenta de poder fer un vídeo.
Des de l’escola s’estudiarà la demanda, que altres vegades s’ha intentat altres formats, i que com a delegats podem fer arribar propostes.
– Es comenta que hi ha un rumor de que aquest any no hi haurà concert de Nadal: L’escola exposa que als ambients de música es fomenta la creativitat, la cooperació, … i es considera que el format concert de Nadal com s’ha estat fent, potser no és el més coherent. Degut a això s’està plantejant què, com i on fer-ho, però que alguna cosa es farà.
– Una mare fa una proposta per canviar els números que hi ha a P3 i P4: L’escola acollirà la proposta i l’estudiarà.
– Una mare delegada fa saber de la xarxa “ciutat refugi” per sensibilitzar als nens i nenes connectant amb el barri: L’escola ja està en la mateixa iniciativa i el curs anterior ja s’havia estat treballant el tema.
– Es pregunta per la data prevista de finalitzar les obres: Es confirma que és la mateixa data prevista, a finals de novembre, i que, probablement, s’aprofitaria el pont de desembre per treure els andamis.
– Un grup de pares vol reactivar l’extraescolar de teatre que va quedar sense un mínim d’alumnes apuntats: Es facilita el mail de la comissió d’extraescolars.
– Es comenta l’existència de les Jornades Didàctica Matemàtiques d’ABEAM per si pot ser interessant per l’escola: S’ho miraran tot i que s’intueix una competitivitat excessiva.
– Es pregunta si es podria plantejar donar obertura als “pares voluntaris” a l’escola: Des de l’escola es comenta que aquest tema s’està revisant per la cabuda legal, ja que els pares no són docents. Tot i que de manera puntual ho veuen molt positiu.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Reunió de delegats/des, la Junta de l’AFA i l’equip directiu de l’escola:  17 de maig de 2016 a les 19 h

El tema monogràfic d’aquesta reunió va ser l’evolució del projecte pedagògic orientat a projectes i altres metodologies que estàn duent a terme a l’escola.

L’equip directiu i les coordinadores de cicle van exposar  l’evolució i els aspectes més innovadors del projecte educatiu de l’escola, acompanyat amb una presentació de powerpoint.

Les pràctiques educatives de l’escola van evolucionant, tenint en consideració els estudis sobre el tema. Objectiu important: donar pautes per continuar la segona etapa i adquirir unes eines que evolucionin al llarg de la vida. El claustre de l’escola va avaluant les noves pràctiques i reflexiona sobre aquestes.

Els canvis pedagògics també impliquen que els materials també canviin , raó que justifica la demanda de suport per comprar un altre tipus de material a part dels llibres, demanat a l’AFA.

Aspectes i trets diferencials de l’evolució del projecte educatiu al DMS:

  • Personalització de l’aprenentatge per cada nen /a.
  • Entrada relaxada i moment lector que ha tingut força impacte. S’ha produït un increment de la lectura en tots els cursos:  Això implica també que calen llibres nous i ampliar el servei de biblioteca.

– Ambients a  P3:  hi ha 4 ambients: 3 oberts i un tancat que es fan de forma rotativa: construcció, laboratori/experimentació, art/expressió artística i joc simbòlic. Hi ha 4 mestres i així un pot estar de reforç. Són de lliure circulació i poden escollir on volen anar. Els infants passen per tots els ambients.

– Ambients a 1er i 2on Primària, una tarda a la setmana fan 5 ambients, per disminuir el nombre d’alumnat en cada ambient: música (instrument, construcció, escolta), tecnologia (Lego, Ipads, bee-bots), construccióexpressió /comunicació (teatre, expressió corporal; i ciència/art (microscopis, experiments,observació d’animals, art). Els infants escullen entre les diferents propostes al matí. Han d’estar tota la tarda en el mateix ambient i van canviant cada setmana. Allà troben diferents propostes que els suposen un repte per adquirir uns aprenentatges .

En aquests moments s’està avaluant com han anat durant el curs.

– Racons: P4, P5, 1er, 2on. Tres dies a la setmana

A P4 són racons de joc. A P5/1er/2on: hi ha diferents propostes d’aprenentatge. A P5 els trien al matí i els fan a la tarda. Sempre fan tots els torns de racons. L’objectiu d’aquestes metodologies es també que afavoreixin l’autoestima i que tot l’alumnat pugui donar el màxim de sí mateix. A cada racó hi van 4 infants. Hi ha propostes que requereixen més presència dels mestres que altres. Es barregen per nivells.

Per llengües i matemàtiques s’adapta el material a la nova realitat, que ha fet canviar la concepció original del projecte Libris. Ja no és només llibre de lectura, també material didàctic (que no fungible) per treballar el vocabulari, consciència fonològica, mesura….

– Projectes d’investigació: Es fan a tots els cursos de l’escola

Aquí és fonamental potenciar el treball en equip i la interdisciplinarietat. Cada projecte té un procés i uns resultats diferents. Es parteix dels interessos de l’alumnat. “Una bona manera de ser conscient del què hem après, és quan ho expliquem als altres”. Es fan preguntes i consensuen hipòtesis. Fan recerca i s’autoavaluen. Es busca fomentar el treball cooperatiu i l’expressió oral. La durada varia en cada projecte.

Els projectes de recerca estan relacionats amb el currículum educatiu i, en aquest sentit, l’equip de mestres ha de tenir clar quins objectius i continguts s’estan treballant per no deixar de treballar res bàsic del currículum.

Dos experiències com exemples concrets.

  • A 5è es va fer un projecte patrimonial relacionat amb el MUHBA i el Monestir de Pedralbes. L’alumnat va haver d’aplicar diferents coneixements, per exemple, en matemàtica (construcció de poliedres, maqueta representant Monestir i formes geomètriques), ús de geolocalitzadors i vídeos.
  • A 2on es fa projecte sobre conèixer el barri de Sarrià. Quins serveis ajuden a viure millor en el barri, repensar nova biblioteca i dissenys d’espais per infants. Es va contactar amb l’associació de veïns i les maquetes es van presentar al Districte. * Ha estat una manera de donar significat a un treball i lligar-lo amb la realitat que ens envolta.

Col·laboracions famílies: Les famílies colaboren a partir d’algún tema que s’estigui treballant a l’aula. En funció del perfil, professions, aficions. També la Festa dels Avis que es fa a P5 va en aquesta línia. *Es planteja actualitzar la llista d’aficions/ professions de les famílies

Altres elements importants del plantejament educatiu:

  • Aplicació de la tecnologia de forma més transversal, experimentació, jocs cooperatius, jocs de taula, lego, rols diferenciats… Es busca el treball en equip i col·laboratiu i desenvolupar diferents habilitats.
  • S’introdueix la robòtica des de P3, i es va graduant i ampliant fins a cicle superior.

Llenguatge Scratch als tallers migdia. Destaquen que els nens i nenes amb aprenentatges més lents, estan més motivats en el treball en grup on es poden compartir els sabers. I també els nens i nenes amb un ritme més ràpid d’aprenentatge, troben el seu rol dins del grup i enriqueixen el seu aprenentatge. Permet millor atenció a la diversitat. Igual que hi ha diferents maneres d’aprendre, aquesta versatilitat aporta diferents canals per aprendre.

Es busca ajudar a desenvolupar estratègies de pensament. I aprendre divertint-se.

Les metodologies que s’estan introduint han d’anar adaptant-se de forma sistemàtica.

Els llibres de text continuen com a llibres de consulta a l’aula, així com el projecte Libris adaptat a la necessitat d’incorporar nou material. Els infants tenen també quaderns d’activitats.

 Els membres de la Junta agraïm la presentació detallada que ens van fer els mestres i l’equip directiu i l’esforç que estan fent per treballar amb projectes i adaptar-se a les noves tecnologies. Tot un gran repte!

 

 

Reunió de delegats/des, la Junta de l’AFA i l’equip directiu de l’escola: 25 de febrer de 2016 a les 19 h

Propostes de temes

En primer lloc, la Roser explica que després de rebre els suggeriments, les demandes, els aspectes a tractar en aquesta reunió per part de les families mitjançant els delegats, es va valorar que molts dels temes que van arribar a la direcció no eren per fer una reunió monogràfica, però sí es va donar resposta conjunta per escrit a l’AFA i des d’allà s’han fet arribar les respostes concretes a les preguntes enviades per correu electrònic a cada delegat.

A la 1a reunió de delegats d’aquest curs del dia 3 de desembre del 2015, la direcció va recordar que hi havia molta roba perduda a l’escola. I es va demanar la cooperació del pares per recuperar-la i conscienciar els nens i les nenes per tal que tinguin cura de les seves coses. Com és un tema que preocupa tant la direcció com les famílies, es va creure que lligant-ho amb la responsabilitat era un tema important per abordar. S’ha demanat a la Cristina Regué que prepari una xerrada sobre el tema EDUCAR EN LA RESPONSABILITAT com a introducció per a aquesta reunió i posteriorment fer-ne una tertúlia o conversa on sorgeixin propostes per buscar una solució al problema.

Xerrada: EDUCAR EN LA RESPONSABILITAT

  • Donada per la Cristina Regué, psicopedagoga de l’escola
  • Piràmide de les tasques domèstiques

Tema ROBA PERDUDA

La direcció comenta que és un tema preocupant, un tema de despreocupació absoluta. No és tant el fet de deixar-te la peça de vestir, sinó que ni el nen ni la família vingui a buscar-la.

La Ma José, delegada 5è, comenta que també hi ha roba i objectes perduts que no es troben mai i que desapareixen. No arriba ni al bagul d’objectes perduts. És un altre tema que també té a veure amb la responsabilitat de les famílies.

L’escola ha provat de fer una “exposició” al banc del porxo un divendres al mes, però sembla que no és suficient. Per tant, la direcció proposa que es podria fer una campanya més cridanera i participativa de les famílies / els nens / l’escola.

La direcció recorda que el projecte educatiu d’escola diu que ens comprometem a formar nens i nenes responsables i respectuosos amb les seves pertinences i les dels altres, amb el tema de la roba, però que aquest projecte educatiu trontolla.

Es parla de la possibilitat que qui perdi una peça faci una tasca per a la comunitat educativa. El fet que la peça de roba porti nom i tot i així la perdi, té falta de responsabilitat per part de l’infant.

La Cristina comenta que cal donar trucs als nens perquè no es deixin les coses assíduament, a l’autocar, a la classe, etc. És una manera de buscar solucions i parlar del tema amb els nens.

La Maria, delegada de 6è, formula la pregunta que si això passa a totes les escoles, i la direcció puntualitza que és un tema que sol passar en escoles de cert nivell adquisitiu, si un nen té “una jaqueta” o “unes bambes” s’adonen de seguida o no se les deixen. La base és que no es dóna el valor que tenen les coses.

En resum: el punt a treballar d’aquest aspecte, més que no el fet que se la deixin a l’escola (que passa als nens i als adults i és ben normal), és que no la trobin a faltar, que al dia següent no facin res per recuperar-la. Aquest fenòmen pot tenir a veure amb diversos factors:

  • el valor de les coses (segurament no els donem el valor que haurien de tenir)
  • la responsabilitat dels pares a l’hora de marcar la roba
  • la responsabilitat dels nens amb les seves coses (pot tenir a veure amb el poder adquisitiu). O sigui, si tens 5 jerseis i en perds un, potser no li dones importància, però si només en tens un i el perds, llavors potser sí que el trobaràs a faltar
  • o que no tingui conseqüències (quan el nostre fill/a ens diu que no porta la jaqueta, dir-li que la vagi a buscar i no esperar a l’endemà…).

Es comenta que és un tema recurrent, de cada any, però que definitivament estem en el deure de fer alguna cosa des de l’escola, però sobretot des de les famílies.

La direcció pregunta com podem fer arribar a totes les famílies el neguit que tenim la responsabilitat escola i famílies d’educar nens i nenes que donin valor al que tenen, tant pròpies com comunes.

Sorgeix una proposta referent a la roba, crear un nou càrrec “responsable/es de classe o cicle” perquè després del pati, de la classe de gimnàstica, faci un escombratge.

S’hauria de buscar una manera de fer una gestió o acció per comprometre les famílies.

S’encomana als delegats que facin arribar a les famílies la necessitat de parlar amb els nens del tema, i comentar-los que preocupa molt aquesta falta de responsabilitat, tant a la família com a l’escola, perquè això fa que sembli que no valorin res.

La Cristina comenta que no estaria malament convidar els pares perquè donin idees als nens, fer una pluja d’idees a nivell familiar durant un període de temps (ex. Setmana Santa) per exposar-ho posteriorment a classe amb els tutors amb l’objectiu de reduir les pèrdues a la meitat com a objectiu del tercer trimestre. IDEA DE DONAR VALOR A LES COSES.

La Roser comenta que, juntament amb l’AFA a la reunió de coordinació del dia 10 de març, es redactarà una circular per fer arribar a les famílies mitjançant els delegats (nens).

De cara a la propera reunió del 3r trimestre es farà un repàs dels resultats de l’acció i s’insta els delegats a proposar algun tema per a la propera reunió.

L’Anna recorda la importància d’inscriure’s al blog de l’AFA i demana als delegats que insisteixin a les famílies.

Es tanca la sessió.